Mediassa on käsitelty
Teuvan osalta ainoastaan opettajien lomautukseen liittyviä asioita. Siksi on
syytä käsitellä asiaa laajemmin ja tuoda esiin seikkoja, jotka ovat tähän
mahdolliseen lomautusuhkaan vaikuttaneet.
Teuvan kunnan
taloudellinen tilanne on heikko ja tulevaisuudennäkymät synkät. Vuosien 2011 ja
2012 tilinpäätökset ovat n. 5 milj. euroa alijäämäiset. Kuluvan vuoden 2013 budjetti on 1,7 milj.
euroa alijäämäinen. Tämän vuoksi kunnassa käynnistettiin alkuvuodesta 2013 YT-menettely.
Tavoitteena on 0,7 miljoonan euron suuruisen vuotuisen
henkilöstömenosäästön aikaansaaminen. Päätöksen mukaan käytettäviä keinoja
voivat olla sopimukset lomarahojen leikkaamisesta, määräaikaisten
palvelussuhteiden päättäminen, lomautukset, osa-aikaistamiset ja irtisanomiset.
Kunnassa on laadittu
kaksi säästöpakettia, joista toinen on menossa kunnanhallituksen esityksestä
valtuustoon kesäkuussa 2013. YT-menettely on käyty ja mahdollisia lomautuksia
valmistellaan, koska vapaaehtoisin toimin ei saada tarvittavia säästöjä aikaan.
Varsinaisia
päätöksiä lomautuksista ei ole vielä tehty, kunnanhallitus käsittelee asiaa
20.5. Mahdollinen lomautus koskee Teuvan
kunnassa kaikkia henkilöstöryhmiä. Koko kunnan vakinaisen
henkilöstön lomautus kahdeksi viikoksi tuottaisi säästöä sivukuluineen 300
tuhatta euroa. Vakinaisessa virkasuhteessa olevien opettajien kahden viikon
lomautuksen osuus tästä on sivukuluineen 100 tuhatta euroa. Lisäksi
kunnanhallitus on esittänyt, että kaikki liikelaitoskuntayhtymän osalliskunnat,
kuntien yhtymät, elinkeinotoimi ym. ryhtyvät vastaaviin säästötoimiin
pikaisesti.
Eduskunnan
sivistysvaliokunta on 30.9.2009 dnro 12/500/2009 tehnyt selvityksen opettajien
lomautuksista valtakunnallisesti. Selvityksessä todetaan muiden muassa seuraavaa:
Perusopetuksessa
oppilaiden oikeutta yhdenvertaiseen kohteluun tai oikeutta saada ikäkautensa ja
edellytystensä mukaisesti järjestettyä opetusta ei myöskään tule loukata.
Vaikka opettajien lomauttamista ei sinänsä ole kielletty, asettaa esim.
perusopetuslaki tiettyjä edellytyksiä esi- ja perusopetuksen opettajien
lomautuksen toteuttamiselle. Edelleen selonteossa todetaan, että opetuksen
järjestäjän velvollisuus muodostaa opetusryhmät siten, että opetuksessa voidaan
saavuttaa opetussuunnitelmassa asetetut tavoitteet, sitoo järjestäjää myös
lomautusten aikana.
Hallinto-oikeuksien
ja korkeimman hallinto-oikeuden lomautusasioita koskevissa päätöksissä todetaan,
että opetushenkilöstön lomauttaminen ei sinänsä ole perusopetuslain tai
lukiolain tai yleensäkään kuntien opetustoimintaa koskevan lainsäädännön vastaista.
Lomauttamisen mahdollisuus ei kuitenkaan saa vaikuttaa kunnan velvollisuuteen
huolehtia lakisääteisen opetuksen järjestämisestä.
Opettajien
lomauttamisessa on huomattava, että erityisopetusryhmien koosta määrätään
perusopetusasetuksella. Asetusta tulee noudattaa myös lomautuksen aikana. Perusopetusasetuksen 2 pykälän mukaan
- oppilaille, jotka saavat erityistä tukea, saa
opetusryhmässä olla enintään 10 oppilasta
- pidennetyn oppivelvollisuuden mukaan opiskelevien
oppilaiden pienryhmässä saa olla enintään 8 oppilaasta
- jos erityisen tuen oppilas opiskelee yleisopetuksen
ryhmässä, saa tässä ryhmässä olla enintään 20 oppilasta
Teuvalla
on Syreenin koulussa ja Yhteiskoulussa ns. pidennetyn oppivelvollisuuden ryhmiä
sekä ryhmiä, joissa opiskelee erityisen tuen oppilaita. Lisäksi on erityisen tuen pienryhmä. Alustavan suunnitelman mukaan erityisen tuen
pienryhmien erityisopettajat (neljä erityisluokanopettajaa) jätetään lomautuksen
ulkopuolelle kokonaan niinä päivinä, kun lomautus kohdistuu tavallisille koulupäiville.
Lisäksi kolme ns. laaja-alaista erityisopettajaa velvoitetaan lomautuspäivinä
opettamaan niitä erityisen tuen oppilaita, jotka opiskelevat yleisopetuksen
ryhmässä. Näin toimien ne erityisentuen oppilaat, jotka opiskelevat
yleisopetuksen ryhmissä kootaan lomautuspäivinä opiskelemaan erityisen tuen
vaatimat oppiaineet pienryhmiin. Näitä oppilaita on kuitenkin sen verran vähän,
että laaja-alaisia erityisopettajia pystytään lomauttamaan myös tavallisina
koulupäivinä jonkin verran.
Mikäli
kunnan koko henkilöstö lomautetaan 14 työpäiväksi, opetuspuolen osalta kootaan lomautuspäivät
ns. Veso-päivistä (3) sekä koulun alkamis- ja päätöspäivistä (2). Loput 9
lomautuspäivää olisivat tavallisia koulupäiviä.
Lukion
6-jaksojärjestelmään sisältyy 6 koeviikkoa, joiden aikana on mahdollista suorittaa
opettajien lomautus niin, että se mahdollisimman vähän rasittaa ja haittaa opiskelijoiden
työskentelyä. Itsenäinen työskentely kuuluu lukioon oleellisena osana.
Yhteiskoulussa
voidaan lomautusajankohdaksi ottaa esimerkiksi TET-ajanjaksoon liittyvät
päivät, jolloin lomautuksen haittatekijät voidaan minimoida. Kyläkoulujen, yhteiskoulun
ja lukion opettajien lomautus voidaan tehdä myös perjantaista maanantaihin,
jolloin neljästä lomautuspäivästä varsinaisia työpäiviä menee kaksi.
YT-menettelyssä
esitetyn alustavan suunnitelman mukaan lomautuspäivät toteutettaisiin eri opettajaryhmien
osalta seuraavasti: pienryhmien erityisluokanopettajat 5 vuorokautta,
laaja-alaiset erityisopettajat 10 vuorokautta ja lehtorit, luokan- ja
aineenopettajat 14 vuorokautta.
Mikäli lomautukset
toteutuvat, tullaan ne opetustoimen osalta järjestämään lakeja ja asetuksia
noudattaen. Lomautukset toteutetaan lukuvuoden 2013-14 aikana, jolloin ne
pystytään jaksottamaan siten, että niistä on mahdollisimman vähän haittaa
koulutyölle. Mikäli lomautuksiin päädytään, työnantaja ohjeistaa selkeästi koulujen
rehtoreille, esimiehille ym., miten koulut tekevät koulukohtaisen suunnitelman
lomautuspäätöstä noudattaen. Lisäksi päätöksentekijä ohjeistaa, ketkä henkilöstöryhmät
jäävät lomautuksen ulkopuolelle (erityisopetus, varhaiskasvatus, päivähoito
jne.) niin, että Teuvan kunnan järjestämä palvelutuotanto noudattaa lainsäädäntöä,
eivätkä perheet joudu lomautuksien takia hankaluuksiin. Lukuvuoden 2013-2014
tuntikehyspäätöksessä varataan 20 tunnin lisäresurssi tukiopetukseen
oppimistavoitteiden saavuttamista varten.
Erkki Nevanperä
Sivistystoimenjohtaja
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti